. Onze faq

uw meest gestelde vragen

Data-Gedreven marketing is een aanpak die gebaseerd is op het gebruik van gegevens om marketingstrategieën te sturen en te optimaliseren. In plaats van alleen te vertrouwen op intuïtie of traditionele marketingpraktijken, steunt deze methode op de anlayse van gegevens verzameld iut verschillende bronnen (klantgedrag, verkopen, interacties op sociale media, enz.) Om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. samengevat, data-gedreven marketing helpt de efectiviteit van campagnes te verbeteren en het investeringsrendement (ROI) te optimaliseren.

Wil je begrijpen wat First Party Data, Second Party Data en Third Party Data zijn? Hier zijn een paar punten om je te helpen alles te begrijpen.

First Party Data verwijst naar de gegevens die je rechtstreeks van je klanten of gebruikers verzamelt. Deze gegevens worden verzameld via je eigen kanalen (website, applicaties, formulieren, loyaliteitsprogramma’s, etc.). Deze gegevens worden als het meest betrouwbaar en relevant beschouwd omdat ze rechtstreeks afkomstig zijn van interacties met je publiek.

Second Party Data zijn eigenlijk First Party Data van een ander bedrijf, die met jou worden gedeeld via een partnerschap. Deze gegevens worden rechtstreeks van de bron verkregen (net als bij First Party Data). Maar het wordt gebruikt door een ander bedrijf om zijn eigen gegevens te verrijken en zijn doelgroepen beter te bereiken.

Third Party Data daarentegen zijn afkomstig van externe bronnen, meestal verkocht of gedeeld door data-aggregators of media die op grote schaal informatie verzamelen uit verschillende bronnen. Deze gegevens worden vaak gebruikt om het bereik van campagnes te vergroten en je First Party Data te verrijken!

Zoals je ziet, moet je je zo veel mogelijk richten op First Party Data! Het is van echte waarde voor je merk. Je kunt het gebruiken om je klanten en doelgroepen beter te begrijpen en vooral om een publiek te definiëren! Wil je een tool maken om First Party Data te genereren? We adviseren je graag.

We hebben samengewerkt met een aantal partners om tools te leveren waarmee we je kunnen ondersteunen met een Data-Centric aanpak.

Hier zijn een paar voorbeelden:

DPG
RMB
Toont brokers met miljoenen Belgen, zoals Bpost, TheWave, enz.
Maar ook tools zoals Sirdata, Soprism, enz.

Het is onze taak om ervoor te zorgen dat alle informatie die op verschillende plaatsen beschikbaar is, voor u gemakkelijk toegankelijk is. Dat het je eigen gegevens kan verrijken. Zodat we het kunnen gebruiken om je nauwkeurigere creaties aan te bieden. Zodat we doelgroepen op verschillende media voor je kunnen creëren en zo de verspilling van je campagnes kunnen beperken!

Hier is een voorbeeld ter illustratie:

Je hebt een klantendatabase. Maar je hebt niet alle informatie! We kunnen een match maken met andere databases. Afhankelijk van het resultaat kunnen we “anoniem” toegang krijgen tot de informatie om te voldoen aan de GDPR van je klanten en kunnen we dus toevoegen aan wat je weet. Het eindresultaat is een nauwkeurigere persona. We kunnen dan een ontwerp maken dat beter is afgestemd op je echte doelgroep! In de laatste fase van onze aanpak kunnen we een 70, 80 of 90% lookalike publiek genereren en mensen voor je bereiken die op het eerste gezicht waarschijnlijk jouw product zouden consumeren!

Steeds meer media zijn betrokken bij een Data Driven aanpak.

Televisie met segmentatie. Dankzij gegevens en in samenwerking met zenders en distributeurs zoals Proximus en Telenet kunnen we de juiste campagne uitzenden naar de juiste persoon, midden in de reclametunnel, zonder dat ze het zien.
Online video. Steeds meer mensen kijken televisie via live of opgenomen kanaal-apps. Ook hier kunnen we eenvoudig een campagne uitzenden op basis van data.
Bannering natuurlijk, vooral bij sites die registratie vereisen, zoals nieuwssites. Een extra kwaliteitsgarantie op broadcastmedia
Youtube. We kunnen een specifiek publiek creëren.
Meta, d.w.z. Facebook en Instagram. Ook hier kunnen we een publiek creëren op basis van de beschikbare gegevens en alleen naar deze mensen uitzenden, ver weg van de traditionele zwarte doos met willekeurige criteria.
Hetzelfde principe geldt ook voor TikTok.
E-mailing. Ideaal om te activeren na een imagocampagne.
Radiostations en audiostreamingplatforms, ook gekoppeld aan registratie.

Een concreet voorbeeld?

U wilt alleen Delhaize-klanten bereiken omdat uw product alleen door deze distributeur wordt verdeeld. Niets is eenvoudiger: via onze partners hebben we een categorie gekoppeld aan de kaart, 800.000 Belgische huishoudens. We kunnen dus alleen Delhaize-klanten bereiken. We maken dan een Total Video mediaplan (TV, On-line video, Bannering op nieuwssites, youtube, meta en tiktok) voor deze doelgroep. 0% verspilling!

Een intentioneel doelwit is een potentiële consument die expliciet interesse heeft getoond in een product of dienst. In tegenstelling tot traditionele targetingmethoden, die vaak gebaseerd zijn op het extrapoleren van statistieken of het analyseren van surfgedrag (zoals cookies), wordt de intentionele doelgroep geïdentificeerd aan de hand van declaratieve gegevens. Dit betekent dat deze consumenten direct hun interesse hebben getoond door middel van concrete acties, zoals het deelnemen aan een enquête, het abonneren op een nieuwsbrief of het aanvragen van meer informatie.

Deze benadering is nauwkeuriger dan een benadering op basis van indirecte indicatoren, omdat deze is gebaseerd op geverifieerde informatie, die vaak is verzameld via directe interacties met het merk of partners. Dit soort gegevens maakt het mogelijk om veel relevantere marketingcampagnes te ontwerpen en het rendement op investering (ROI) te maximaliseren, omdat het gericht is op consumenten die al betrokken zijn bij het besluitvormingsproces.

Heeft u andere vragen ? Aarzel niet om contact met ons op te nemen