Wil je begrijpen wat First Party Data, Second Party Data en Third Party Data zijn? Hier zijn een paar punten om je te helpen alles te begrijpen.

First Party Data verwijst naar de gegevens die je rechtstreeks van je klanten of gebruikers verzamelt. Deze gegevens worden verzameld via je eigen kanalen (website, applicaties, formulieren, loyaliteitsprogramma’s, etc.). Deze gegevens worden als het meest betrouwbaar en relevant beschouwd omdat ze rechtstreeks afkomstig zijn van interacties met je publiek.

Second Party Data zijn eigenlijk First Party Data van een ander bedrijf, die met jou worden gedeeld via een partnerschap. Deze gegevens worden rechtstreeks van de bron verkregen (net als bij First Party Data). Maar het wordt gebruikt door een ander bedrijf om zijn eigen gegevens te verrijken en zijn doelgroepen beter te bereiken.

Third Party Data daarentegen zijn afkomstig van externe bronnen, meestal verkocht of gedeeld door data-aggregators of media die op grote schaal informatie verzamelen uit verschillende bronnen. Deze gegevens worden vaak gebruikt om het bereik van campagnes te vergroten en je First Party Data te verrijken!

Zoals je ziet, moet je je zo veel mogelijk richten op First Party Data! Het is van echte waarde voor je merk. Je kunt het gebruiken om je klanten en doelgroepen beter te begrijpen en vooral om een publiek te definiëren! Wil je een tool maken om First Party Data te genereren? We adviseren je graag.